Företagande och marknad i Stockholm

Stockholm en företagsstad

Stockholm är Sveriges huvudstad och man brukar säga Skandinaviens huvudstad. I Stockholm finns det idag över 75 000 aktiva företag på runt 2 miljoner invånare, det finns gott om både kunder och konkurrens det är därför viktigt att man som företagare i Stockholm har en tydlig bild av vilka branscher och vilka kunder man vill rikta sig mot samt vilka konkurrenter som är farligast. Det viktigaste för alla företag är att synas, det är därför mycket viktigt att ta fram en affärsplan och marknadsplan där du sätter tydliga mål för att få ut ditt företag på marknaden. Ett av de viktigaste och i vissa fall lättaste sätten att synas på är på webben.

Hur man hittar sin marknad i Stockholm på internt

  1. Skapa en hemsida där du tydligt pressenterar ditt företa och dina produkter och tjänster.
    Här kan du läsa mer om hur man skapar en riktigt bra hemsida
  2. Lägg upp företagskonton på Facebook, Twitter, Linkedin och Instagram
  3. Jobba med sökordsoptimering riktad mot Stockholm
    1. Här gäller det att anlita en duktig SEO-konsult som kan både göra en del av det tekniska jobbat men även ge dig tips på hur du själv kan öka din synlighet på internet.
  4. Lägg en budget för Google Adwords samt Facebook annonsering.
  5. Kommentera i artiklar och på expertbloggar inom din bransch
  6. Samla e-postadresser och kontakter och jobbar med e-postutskick riktat mot specifika branscher
    1. Här rekommenderar jag mailchimp som utskickssystem

Hur man hittar sin marknad i Stockholm utanför internet

  1. Skapa reklamutskick och skicka till specifika branscher och målgrupper, gärna med ett specifikt erbjudande till just den branschen.
  2. Gå med i olika nätverk och gå på frukostseminarier och andra tillställningar där det kan tänkas komma folk.
  3. Gå på mässor och dela ut visiktkort
  4. Håll en god relation till redan existerande kunder
  5. Kontakta olika företag i Stockholm som du kan tänkas sammarbeta med.

Det är extremt viktigt att skapa nya kunder och få in nya uppdrag och vissa tillfällen kommer den befintliga kunden i skymundan bakom alla nya kunder, detta är ett vanligt problem speciellt i säljbaserade företag. Det har visat sig att detta påverkar både marginalerna på produkten och tjänsten samt klavliteten, det är därför extremt viktigt att alltid tänka på dina befintliga kunder.

Hur man behåller en bra kundkontakt och behåller sina befintliga kunder i Stockholm

  1. Var tydlig med vad tjänsten eller produkten kostar
  2. Var tydlig med leveranstid och eventuella förseningar
  3. Följ efter produkt eller tjänst är levererad
  4. Be om vitsord